هل ترغب في أستلام رسائل الخدمة؟

سنرسل لك أخبار الخدمة و العظات عبر البريد الإليكتروني

إشترك

إختبارات سنة ٢٠١٤

بعض إختبارات سنة ٢٠١٤

شفاء من فيرس سي

الرب صالح وإلى الأبد رحمته، سيدة مؤمنة كانت تعاني من فيروس C ولكن لديها الفكر السائد ان المرض من الرب ولابد قبوله والتسليم للرب وكانت تنتظر نهاية حياتها مثلما حدثمع زوجها الذي رقد بنفس المرض. أستخدم الرب أحد الاخوات التي تحضر الاجتماع بان تصلي معها وان تقول لها ان المرض ليس من الرب لكن الرب هو الشافي وهو حق لها لأنه دفع ثمن الشفاء بالكامل والذي بجلدته شفينا. وذهبت بعد ذلك للطبيب للمتابعة وبعد الفحص وعمل الاشعة اظهرت ان الكبد سليم تماماً وطلب الطبيب بعض التحاليل التي اظهرت ايضاً انه لا يوجد اثر لهذا الفيروس. قال الطبيب لقد كنت مهتم جداً بحالة هذه المريضة حتى قبل ظهور نتيجة التحاليل وانه لايوجد مرض على الإطلاق وإنها سليمة تماماً مع الطبيب غير مسيحي. هللويا مجداً للرب.

شفاء لإبهام اليد بعد عشرة سنوات من الألم

أشكر الرب يسوع لأنه شفاني بالتمام، اثناء سيري في الشارع سقطت على الأرض على يدي اليسرى وورمت وبدأ الالم فيها وتضخم حجم الإبهام لمدة 45 يوم فتورم ولمن اكن اقدر ان اقوم بتحريكه او ثنيه او حمل اي شيء بيدي منذ أغسطس 2004. واستمررت في الصلاة وكنت في مؤتمر شهر أكتوبر 2014 وكان د. نادر بيصلي من أجل الشفاء فصليت للشفاء وصدقت جدا ان الرب يسوع داخلي ولمسني وشفاني. وعدت للمنزل وكنت احرك يدي واكتشفت انيي قادرة على ثني اصبعي وتحريكه وحمل الاشياء. الرب يبارك خدمتك في كل انحاء العالم من مجد لمجد ومن قوة لقوة.

شفاء من مرض الثعلبة

كنت امر بوقت صعب ومشاكل عديدة وكنت قد انحصرت فيها حتى انها تسببت في انني اصبت بمرض الثعلبة بشعر رأسي وفقدت شعري في مساحة كبيرة وأصبحت فروة رأسي بدون شعر. وكان المؤتمر سبب نقلة كبيرة في حياتي. الاسبوع الماضي ذهبت لزيارة جارتي التي فقدت زوجها في حادث سيارة. وبعد مرور اسبوع شغلني الرب ان اذهب مرة أخرى لزيارة جارتي وهذه ليست عادتي خاصة اني لست على علاقة قريبة منها. ذهبت لزيارتها يوم الأحد وكنت اتوقع ان زيارتي لن تستغرق اكثر من 10 دقائق إل اننا ظللنا نتحدث عن الرب لمدة ساعتين ونصف وكنت واثقة ان الروح القدس كان بيعمل معها وبدأت ارى الرجاء يعود اليها مرة اخرى. وعندما عدت من الزيارة فوجئت ان الثعلبة التي كانت بشعر رأسي اختفت تماماً وعاد شعري طبيعي كأن شيئاً لم يكن. أنا باشهد عن الرب لأني فخورة به وبعمله في حياتي.

شفاء ورم في النخاع الشوكي

أنا كان عندي ورم في النخاع الشوكي ويوم الأربعاء صليت في الاجتماع ويوم السبت قمت بعمل اشعة والنتيجة اظهرت انه لا يوجد ورم وشفيت. هللويا مجداً للرب.

إستجابة لصلاة و ممارسة سلطان الإيمان

أنا أسكن في منطقة شعبية وبيحدث فيها سرقات كثيرة وخاصة مع البنات ومضايقات ايضاً. وكنت اسمع صراخ البنات اثناء جلوسي بالمنزل وكان الأمر مزعج جداً بالنسبة لي. ولما سألت عرفت ان من حقي ان أصلي وارفض الأمر وفعلاَ عملت كده وصليت بإيمان ومن وقتها لا اسمع صراخ البنات وتوقفت حالات السرقة والمضايقة للبنات. المجد للرب.

أختبار نصرة علي الظروف الصعبة

أشكر الرب من أجل د. نادر حيث ان الرب استخدمك في حياتي في وقت حرج وصعب جداً. وفي اليوم الذي خسرت فيه وظيفتي والتي بمرتب كبير لم اجد غير صوت الرب من خلال عظاتك على الYouTube وبعدها اتيت للاجتماع والرب مسحني وصليت معك يوم الأربعاء 29 أكتوبر 2014 والآن اشكر الرب يسوع على تقدمي الروحي، كنت قد قبلت الرب منذ عشرين عام ولكن كان الروح مطفي داخلي ومن يومها وأنا شعله نارية وبالرغم من الحروب إلا انني اختبر نصرة بقوة الرب يسوع.

شفاء من الألم

أشكر الرب يسوع جداً لأني كنت أشتكي من ألم شديد من اكثر من سنة وكنت لا استطيع النوم من شدة الألم في بعض الأحيان. ويوم الأربعاء 29 أكتوبر 2014 د. نادر قال ان روح الرب في المكان خذ شفاءك. يوم الخميس شعرت انني بحالة جيدة جداً. الرب يسوع رائع.

أختبار تغيير الأجواء

أود ان أشارك مفتاح هام اعطاني الرب لهذا الزمن وهو الآية في أشعياء “قدوس، قدوس، قدوس رب الجنود مجدك ماء كل الأرض”. والرب قال لي ان اطلق الاية على كل الامور وكانت بتفتح أجواء الملكوت على الأرض في الامكان التي كنت اطلقها فيها. والرب قال لي ان لا استهين بالتسبيح والصوت الخارج من فمي لأنه بيغير الأجواء من حولي. وكان الروح القدس بيضع تسبيحات في فمي. ومنذ ان استخدمت هذا المفتاح بدأ بيتي يتغير وزوجي والرب بدأ يعمل في حياتنا سماء جديدة وارض جديدة.

شفاء من إنزلاق غضروفي

انا طبيب كنت اعاني من انزلاق غضروفي متعدد مع ضغط علي الأعصاب منذ سنوات، تقرر لي جراحة من اكثر من طبيب منذ حوالي شهر طلبت من د.نادر الصلاه معي. لم اشعر بشيء اثناء الصلاة ثم بدأت اشعر بتحسن تدريجي علي مدي اسبوعين  بعد ذلك قمت بالكشف عند طبيب الماني قال لي انني لا احتاج لجراحة وطلب مني رسم عصب والمفاجأة ان رسم العصب طبيعي جدا. مع العلم انني طبيب واعلم جيدا ان هذا مستحيل.. مجدا للرب

شفاء برغم توقع الأطباء بالموت و شهادة أخري عن إلغاء عملية بتر القدم

انا دكتورة صيدلانيه باحضر اجتماع يوم الأربعاء من حوالي سنتين وباشكر الرب جداً على هذا الاجتماع الرائع لأنه سبب تغيير حياتي 180 درجة ودي اول معجزة. ثاني معجزة لي اخ دكتور بكلية الهندسة وكان مصاب بعدة أمراض خطيرة. ساءت حالته جداً ودخل المستشفى ووضع على جهاز تنفس صناعي وكان كلام الاطباء انه مجرد ايام وهايروح السما. وضع الرب في لساني كلمات مختلفة وانه هايشفى ويرجع لبيته. بدأت اشرع الكلمات دي وده كان تحدي للأطباء وخصوصاً أخوتي لأنهم اطباء. بالفعل هو شفي وعاد لبيته. ثالث معجزة عندي زبونة مريضة بالسكر والأطباء قرروا انه يجب بتر القدم. جاءني ابنها يسأل عن دكتور شاطر، قلتله انا اعرف دكتور شاطر اسمه يسوع. نصحته انه يصوم هو اخوته ويصلوا وقلت له انا متاكدة ان رجل والدتك لن تبتر، مش عارفة ليه قلت كده،  بس ده كان كلام الرب. وفي خلال اسبوع جاءني ابنها وقال لي ان يسوع غير مجرى الاحداث وبعد ما كل الاطباء قرروا بتر الرجل، جاء خبير وقال انه لا نحتاج لبتر الرجل وطبعاً دي معجزة. الرب صالح جداً.

شفاء من إرتفاع و أنخفاض ضغط الدم

شكراُ للرب يسوع وشكراً لصلاة الدكتور نادر بخصوص الضغط العالي. بعد ثاني وثالث يوم اخذت دواء الضغط بدأت اشعر ان الضغط اصبح منخفض. فبدأت اووقف احد الأدوية وبعد يومين شعرت بان مازل ضغطي منخفض فاخذت نصف قرص فقط في الصباح وبعد ذلك ادركت اني شفيت والأن انا لا اخذ اي ادوية لمدة اسبوعين. وكان من المستحيل ان هذا يحدث علماً باني اشرب قهوة. شكراً للرب … طالما نعمة ليه لأ

إختبار لعمق العلاقة مع الرب

خادم الرب الحبيب د. نادر شوقي، مشغولة اكتب هذه الشهادة لتعرف ان ما تعظ به وتقوله لا يضيع في الهواء لكن له ثمر عظيم. انا اخ مؤمن من شبرا الخيمة، كنت مؤمن عادي واخدم بكنيستي. كنت اصلي بصورة غير منتظمة بخلوتي وكانت حاولي نصف ساعة. سمعت عظة لك على احد القنوات الفضائية واستوقفني كلامك. سمعت كلام لم اسمعه من قبل وبالمناسبة كنت بتتكلم عن ابهام اليد (القبضة) والقدم (الثبات) وبدأت استمر في مشاهدة ومتابعة الاجتماعات. ارتفعت مدة خلوتي من نصف ساعة الى 3 ساعات واحيانا 4 ساعات. بدأت اخضر وانتظم باجتماع الاربعاء واصبحت خلوتي وقت ممتع جداً مع الرب. حيٌ هو الرب الذي انا واقف امامه في البيت، في الشارع او في المواصلات. تحسنت حياتي الروحية جداً. وبكل التواضع اقول اني الس الله يملأني من الداخل والخارج. الرب يبارك خدماتكم.

ملأ يدي بالزيت

في مؤتمر مجتمع الأرسالية، الرب ملأ يدي بالزيت. باصلي انه يملأ كوب حتى يفيض على الأخرين.

فهم و إعلانات روحية

من كام شهر كنت ارسلتكم اسئلة اريد الاجابة عنها…الان ربنا فتح عينى و ادانى اعلانات عن طريق مشاركات الدكتور نادر. ممكن تكون أسئلتى متجاوبش عليها لكن دة مش اهتمامى الان علشان فيه فرح و سلام فى قلبى يخلينى مش مهتمة اعرف الاجابات. من 10 سنوات كنت بصلى بحرارة ان ربنا يبعتلى حد يتكلم عن الروح القدس بعمق و يعرفنى مين ربنا دة على حقيقته….فقط العام السابق و هذا العام عرفت و اتعلمت حاجات بكل السنين اللى فاتت….انا بجد مبسوطة قوى يا دكتور نادر ان ربنا بيسخدمك علشان تفتح عيونا…..انا من فرحى عيني بدمع و انا بكتب الكلام ده…..انا فقط اريد ان اشكرك لانك مهتم بتحقيق مقاصد و دعوة الله مع الشعب المصرى و مش بس شعبنا لكن أومن ان ربنا يستخدمنى و يسخدمنا كلنا من اجل تحقيق مقاصد الله فى الامم أيضاً.

بركة

ربنا يباركك و يبارك خدمتك و تنمو و يأتى بناس من المشارق و المغارب و تمتد ملكوت الله الى اقاصى الارض. امين

فهم و تشجيع من خلال عظات الخدمة علي الإنترنت

ﺳﻠﺎﻡ ﺍﻟﻤﺴﻴح. ﺍﻧﺎ ﻓﻲ ﻭﺍﺣﺪﻩ ﻣﻦ ﺻﺪﻳﻘﺎﺗﻲ ﻋﺮﻓﺘﻨﻲ ﻋﻠﻲ ﻋﻆﺎﺕ د.ﻧﺎﺩﺭ. ﺑﻘﻲ ﻟﻲ ﺍﺳﺒﻮﻉ ﺑﺎﺳﻤﻊ ﺍﻟﺘﻌﻠﻴﻢ ﻋﻠﻲ ﺍلانترنت ﻟﺎﻧﻲ عﺍﻳﺸﻪ ﻓﻲ ﻛﻨﺪﺍ. ﺑﺪﺕ ﻋﻴﻨﻲ ﺗﺘﻔﺘﺢ ﻋﻠﻲ ﺍﺷﻴﺎﺀ ﻣﺎﻛﻨﺘﺶ ﺍﻋﺮﻓﻬﺎ. ﻟﻜﻦ ﻋﻨﺪﻱ ﺳﺆﺍﻝ. ﻟﻤﺎ ﻗﺮﻳﺖ الاختبارات ﻟﻘﻴﺖ ﻧﺎﺱ ﻛﺘﻴﺮ ﺑﺘﺘﻜﻠﻢ ﻋﻦ ﻋﻆﻪ ﻧﻬﺎﻳﻪ ﺍﻟﻤﺨﺮﺑﻴﻦ. ﺑﺤﺜﺖ ﻋﻨﻬﺎ ﻭﺳﻤﻌﺘﻬﺎ. ﺭﺑﻨﺎ ﻳﺒﺎﺭﻛﻜﻢ ﻭﻳﺴﺘﺨﺪﻣﻜﻢ.

شفاء من ألم بالحوض و تنميل في القدم اليسري

أريد أن أشهد باختبار حدث معي.. منذ أكثر من عامان وأنا أعاني بتنميل في القدم اليسري وأشتد الأمر خلال شهر يناير الماضي بعد بذل مجهود ضخم في تنظيف ال Snow من أمام منزلي وأمتد الألم الرهيب إلي منطقه الحوض وأصبحت لاأستطيع النوم أو السير بسهوله.. وخلال مؤتمر شهر فبراير الماضي.. حيث كعادتي أستمع إلي كل الخدمات أولا بأول علي ال iPhoneوفوجئت بالدكتور نادر شوقي بعد انتهاء أحدي الخدمات يصلي لأجل المرضي وكنت أصلي معه وفوجئت به يقول هناك شخص عنده مشكله وألم في منطقه الحوض مع القدم الشمال وصلي لأجل الشفاء وتجاوبت مع صوت الروح القدس فوضعت يدي علي منطقه الحوض وقدمي اليسري وأعلنت معه بإيمان شفاء كامل من الألم وأن لا يعود التنميل مره أخري.. وصدقني منذ ذلك اليوم لم يعود الألم أو التنميل مره أخري.. هللويا.. كم هو الرب عظيم.. فالخدمه كانت في مصر والمعجزة تمت في أمريكا هذا هو الروح القدس الذي لا يحده مسافات أو حدود بشريه لأن روح الرب يرف علي كل الكون.. أمين الرب يبارككم

إلغاء عملية قلب لفتح الشرايين بألمانيا

انا عراقية أعيش بالسويد مع عائلتي، كان لينا الشرف ان نلتقي بالدكتور نادر لما كان في استوكهلم في شهر يناير 2014. و صلى معي من اجل بابا الي كان من المفروض يعمل عملية قلب لفتح الشرايين في ألمانيا. نشكر الرب عمل معجزة و لم يخضع بابا لأي عملية. هللويا الهي حي الرب يباركم

أختفاء تجمع دموي في منطقة الحوض

انا اعتذر عن التأخير فى ارسال الشهادة. انا عملت اشعة رنين من كذا شهر على الحوض و ظهر فى كيس دم  و روحت عند الدكتورة قالت لازم عملية. فصليت و قلت الرب يقول ليكن نور فيكن نور و كان عندى ايمان ان ربنا اعطانا سلطان على الامراض لانى اتعلمت ده من د. نادر. عملت بعد كدة اشعة سونار و وجدنا ان كيس الدم استفرغ و لا يوجد لة أثر !. اشكر رب المجد واشكر الدكتور نادر من اجل تعب محبته فى انارة عيونا و تعليمنا هويتنا الحقيقة  فى المسيح يسوع.

نهاية لحروب روحية

اليوم أول مرة أحضر هذا الاجتماع انا وزوجتى خدام متفرغين كارزين. أشهد أن الكلام المرسل من خلال د. نادر شوقي حدث بالفعل معي منذ شهر ديسمبر 2013 وانتهي اليوم. كنت أخدم وكانت هناك هجمات (المخربين). وبالفعل انتهت اليوم هذه الحروب والضغوط.

شفاء كامل من مرض البواسير

انا كان عندي بواسير بحجم كبير وكان من الصعب جداً ان احضر الاجتماع وأنا جالسه فكنت اقف بالخلف. والدكتور قالي لازم اعمل عملية. ولسبب اني بمفردي وأعول طفلة فضلت ان اخذ علاج ولكن لم يكن هناك اي تحسن. كنت مؤمنة بلمسة الرب الشافية. كنت في شدة الألم فأعلنت شفائي و انتظرت 3 اشهر للتأكد من شفائي الكامل. صرت كطفلة هللويا. أشكر الرب جداً.

شفاء لمفصل الكتف

في احد اجتماعات الأربعاء كان هناك كلمة علم عن مفصل في الكتف وعدم القدرة علي الحركة منذ عدة أشهر. صليت مع د. نادر وقتها وشعرت اتيي مميزة وان الرب مهتم بي. وشعرت اني شفيت بنسبة 80% وفي الأسبوع التالي طلبت من الرب ان شفائي يكون كامل ود.نادر صلى مرة اخرى من اجل المفاصل والرب شفاني بالكامل. مجداَ للرب.

شفاء الكتف الأيسر من ألم أستمر لستة سنوات

لم استطع حضور الاجتماع يوم الأربعاء قبل المؤتمر وكنت مسافرة في الأتوبيس لحضور مؤتمر فبراير 2014 وكنت استمع للمؤتمر على الاجتماع على الإنترنت. انا عندي وجع في كتفي الشمال بسبب رطوبة لمدة 6 سنوات وأنا بسمع الاجتماع، في الاجتماع د.نادر صلى من أجل شخص كتفه فيه الم وأنا في الأتوبيس كنت جالسة في اتجاه عدم التحميل على كتفي علشان الألم. صدقت ان الكلام لي ومن يوم الأربعاء وأنا استخدم يد واحمل اشياء ثقيلة واختفى الألم اللي كان مستمر ل 6 سنوات. الرب صالح جداً.

شهادة عن تغيير و تعاملات الرب

مش عارف ابتدي ازاى لكن حابب اشارككم ان بقالي سنة وأربع اشهر وأنا احضر الاجتماع وفي حاجات كثيرة بتحصل معي والتغيير مش عادي ده 180 درجة. كل مرة باحضر فيها الاجتماع اري امور وتعاملات الرب معي من خلال كلام الحكمة والعلم. أنا قادر اري كنائس وخدمات اخرى بيحصل فيها تغيير بسبب اجتماعاتكم. وارى النور الذي يزداد في مصر بسبب كل صلاة مرفوعة في الاجتماع.

شهادة عن بركة و انتعاش و خدمة الرب

اشكر الله من أجل د.نادر شوقي ورسائله وعظاته وتعليمه وسط صحراء ووسط انعدام الرؤيا  اذ اصبحت ضعيفة والكلمة عزيزة في ايامنا شلالات من نهر سباحة روح الله القدوس في الوعظ والتعليم والصلاة وسبب بناء وبركة لي  وسبب انعاش والتزام ورؤيا جديدة مؤسسة على صخر هذا يساعدني لأتقدم و لأقدم خدمة الارسالية.

شهادة عن نصرة و فرح وسط الظروف الصعبة

الأربعاء الماضي حدثت امور صعبة في اسرتي اثرت علي وكنت اشعر بنار داخل ولم اكن قادر على اخذ خلوتي. في بداية الاجتماع لم اكن قادر على الصلاة ولكن الرب بسيفه الشديد قطع رأس لويثان، والرب له كل المجد شفاني وخرجت بفرحة وبدون تعب. وحصل ده بدون وضع يد.

أختبار مجد الرب من مواهب و شفاء

انا تربيت علي الايمان الهادئ البسيط حيث اني انتمي لطائفة الاخوة وكنت اتقبل امراضي الجسدية علي انها مشيئة الرب في حياتي وإيماني اننا مثل اناس ينتظرون سيدهم وكل البركات الروحية هي في المجد عند مجيء المسيح ولكني منذ ابتدأت ان احضر اجتماعات الحياة الجديدة بدأت هذه الجبال في الذوبان واختبرت المواهب والشفاء والحضور الالهي.

إختبار نصرة

انا على قلبي جدا اشارككم بأمور كثيرة حدثت معي اسبوع ورا الثاني بيحصل حاجة جديدة واقوي. انا من وقت الخدمة بتاعة نهاية المخربين وفي اختراقه حصلت في كل شيء عندي انا بقالي تقريبا سنتين كاملين بحضر الاجتماع كلهم كانوا حاجة ومن بعد الخدمة فيما صاعد امر تاني خالص من شهرين كنت اصارع جدا ان كل خدمة اجي افرح وحاجة حقيقة تحصل في قلبي انما بمجرد ما يعدي يوم او اتنين يبدأ التانك ينزف ويتسرب كل شيء وكنت بعاني جدا من وقت للثاني مع الخطية والعادة، وكنت وصلت لحالة من اليأس من روحي اني مش بقدر اكمل بحاجة انا خدتها، لاني من ساعة ما عرفت الرب وأي خدمة بحضرها مش بتكون لحشو معلومات في الذهن بتكون حياة بخدها وأعيش بها، والرب غير حاجات كثير جدا بعمق بسبب النقطة دي.. وقبل خدمة المخربين كنت واصل لحالة سيئة جدا من الخطية والاكتئاب والضعف وإحساسي بالعجز من نفسي وأما فهمت ايه سبب اني اكون قاعد وبلا سبب حاجة تخبط على نفسيتي وأكتئب وأما فهمت ان ازمنة عدم الايمان اتحسمت، فهمت ان زمن اني اخد حاجة قوية وتسرق واقعد اعرج بقية الاسبوع انتهىت.

شفاء من حساسية مزمنة علي الصدر

من حوالي سنة كنت مسافر لمدرسة تلمذة، وكانت على قلبي اوي، والرب اطلق حياتي من وقت ما بدات احضر هنا.. وكنت بعاني من حساسية مزمنة على صدري من وانا طفل صغير، ولفيت على دكاترة مالهمش اخر لحد سن ثانوي، ثم ياسنا من الامر، واصبح ملازم لي ان اي دور برد او اي مجهود او طلوع سلم او هوا يحصل هيجان فظيع ف زوري وتنفسي لدرجة اني في العادي مكنتش بقدر اكح او اعطس.. ومرة في خدمة جَت سيرة خبز البنين ولاول مرة افكر اقف اصلي للامر في وقت الصلاة في الاخر، واصريت اني مش هطلع لوضع اليد.. واصريت استقبل وامتلك الشفا اللي تم واكمل ع الصليب، وقفت بحدة واصرار وايمان وكاني باتخانق، وفي حالة غضب ان دا حق كان منتزع مني.. وبعد وقت قليل اوي لقيت نفسي لاول مرة قادر اكح من غير الم او هيجان، قادر اخد نفس عميق، واصريت مطلعش وضع اليد، وقولت اعمل حاجات كان مستحيل اعملها، مشيت بسرعة تقارب الجري.. طلعت كذا سلم، قعدت اكح كتير، حسيت اكن الشُعب وسعت والرئتين اتجددوا.. قبل خدمة المخربين بقى باسبوع اخدت دور عيا كان الاصعب في حياتي المهم من غير ما ادوش حضرتك بتفاصيل بعد ما اتحسنت، الحساسية رجعت تاني.. اتمليت اصرار وجه جوايا تشبيه ان جوايا سُرة شفا لان انسكب فيا شفا من غير المحدود ومن الابدي.. مكنتش قادر اصلي ولا اسمع تسبيح لاني كنت ميت نفسيا وخطية وروحيا، لكني كنت مستني يوم الاجتماع اكنه يوم عيد لاني متاكد اني هرجع من غير الحساسية، ولوحدي ومن ربنا بلا وضع يد.. واول ما طلعت القاعة اما وصلت فوق كنت بموت من التعب، وبنهاية الاجتماع وقفت تاني اعلن اني بمتلك من جديد شفايا اللي خدته، وبعد لحظات اختفت، ونزلت بجري، واكني واخد مقويات ومنشطات.. رغم اني كنت لسة خارج من رقدة.

ممارسة الإيمان

اول امبارح مباشرة انا بتابع اجتماع الاثنين ع النت علطول، والنور يوميا بيقطع من 8 ل 9، افتكرت اما قولت على الاخ اللي شرع في اوضته لمدة اسبوع على الدبان.. وقولت وشرعت بايمان وصوت مسموع.. يقطع وقت ما يقطع الا وقت الخدمة، ولاول مرة مقطعش اصلا اليوم كله.

أختبار تغيير في ظروف العمل

من تلت اسابيع.. انا والدي عنده ازمة ف شغله كان في وظيفة محترمة جدا لكن تركها من سبع سنين، وبقى يشتغل بعض حاجات بالقطعة مع اجانب، دخلها محترم لكنها بتكون يومين او تلاتة في الشهر ويادوب بتغطي المصاريف.. ودا عامله ازمة مع ربنا وازمة نفسية، قولت اقف واشرع على بيتي وعلى ابويا بالبركة واختراقة الخ الخ الخ.. وكل مرة بقف اصلي مش بصارع لكن زي حد مليان غضب على امتلاك حقه اللي اتسرق منه، واذا بي افاجا انه من نفسه يجي يقولي ان جاله لاول مرة من سبع سنين 10 ايام شغل متواصل.. فشاركته باني صليت بالامر دا وهو اصلا مؤمن وشرحت ليه حاجات كتير اتعلمتها في الشهر اللي من بعد (المخربين)، كان مندهش وبقى يطلب ان نصلي باستمرار للامر، وهو واثق ان كل ما بنصلي بيحصل حاجة.. ووقفت من كام يوم شرعت من جديد باجواء مختلفة عمرنا ما تخيلناها ولا خطرت لينا على بال لان عطاياه ملوكية الخ الخ، الصبح جاله سبع ايام شغل، بقاله كدا 17 يوم متواصل شغل، هو ف حالة فرح غير طبيعي، وحصل قفزة في توقعه وايمانه وفعلا المعجزات بتكسر الاصنام.

إختبار ملء الروح القدس

كان بقالي تسع سنين بصلي لاجل معمودية الروح والالسنة ومريت بكم صلوات وصليت مع ناس وقريت ودرست ومفيش حاجة حصلت، وكانت حتة جوايا مرارة فيها من ربنا، وبعد اجتماع الاربع اللي فات اللي هو تالت اسبوع من بعد عظة المخربين، وكنت اكني اتولدت في اجواء ونفس وروح من جديد بعد الاربع اللي فات تحديدا، تاني يوم وتالت يوم رجعت اصلي لاجل الامر ومحصلش شيء وابتديت احس اني بنتكس من الالم، لاني مش فاهم ايه السبب وقعدت اقاوم بـ فداء على حساب……. الى اخره، المهم السبت بدات اشعر ان في شيء غير طبيعي جوايا، حالة سكوت، احساس مهابة، احساس بشيء غريب هيحصل، طلبت من ابن خالي اروح ابيت معاه لوحدنا في بيت جدته، وهو كان لسة راجع من مؤتمر النذير اللي حضرتك كنت فيه الخميس، وقلتله نصلي للالسنة قالي اعتبر نفسك خدتها، الكلمة دي اخترقتني وتيقن ان اليوم نهاية .. اول ما طلعنا الدور الاخير لسة بيفتح الباب اكن كهربا لمستني اتنطرت بلا مقدمات.. تماسكت لاني عندي عقدة من التاثيرات النفسية والحماسة الخ الخ، مع العلم اني كنت ملحد متعصب قبل الرب، وانا بطبعي محلل وعقلاني ومدمن قرايا، فذهني كتير بيعطلني اني استقبل او اتعامل مع غير الطبيعي، اول ما قعدنا لسة بيحيكي المؤتمر حصل فيه كذا، لقيت نفسي بترعش وبصرخ واكن قوة معجزية بلا مبالغة، اقوى مني بلا مقارنة سيطرت علي.. تلت ساعات ونص كاملة انفجرت في السنة وتسبيح ورقصت لاول مرة بحياتي ورقص جميل ووقت طويل، وسجدت وطلع مني كلمات لا اتخيلها، وكنت بصرخ وانا اصلا هادي جدا بصوت غليظ اكن اتعاب بتخرج مني وعمال اصرخ وبقول بشكل لا وعي او ارادي غضب ضد الانحصار ف النفس غضب تطلقنا نطلق الناس برا انفسها غضب ضد كبرياء الذهن الخ الخ واكني كنت متغطس تحت المية مش متحكم ف القوة الي اخترقتني ولا نفسي ولا رقصي ولا الالسنة الخ الخ الخ وكان شيء مذهل والاعظم بحياتي.

إطلاق خدمة الملكوت

خلال هذا الشهر، وبعد سنة على رجوعي باتجاه جديد من مدرسة التلمذة الي عملتها. اتسرقت تاني ان الحياة تبقى شغل بس .. والمؤتمر الاخير كمل الاختراقة، وقررت اني حتى لو مش عارف انضم لخدمة او اتحرك من خلال جسد، هتحرك بشكل فردي ومن اللحظة دي فصاعد اتكسر جوايا صنم اني غير مستخدم ومن اللحظة دي اتخلق جوايا بفرح وعزيمة وسلاسة ان اي لقاء او تليفون او مقابلة او خروج او زيارة لا اعملها الا لأطلق اجواء الملكوت وبدات اتحرك وسط قرايبي وصحابي وزمايلي وكنت بندهش ان بيتفح طريق او حد يستجيب او ابتدي اصلي لشفا حد.

إختبار شفاء بعد حادثة موت

انا مقيمه بالكويت مش عارفه د.نادر هيفتكرنى وﻻ ﻻ انا اعرفه معرفه شخصيه من وقت ما كان بيخدم فى السويس انا كنت مع اسرتى فى السويس اربع سنين فى السويس من اكثر من 16سنه كان اﻷجتماع يوم الأربعاء. شهادة لمجد الرب احنا عرفنا الرب واختبرنا الحياه الجديده وقتها الله استخدم د.نادر وتانت سميره كانت حبيبة ماما ومريم وناس رائعين كتير مازلت احمل كل محبه وأشواق لهم كان عمرى وقتها 10سنين انا دلوقتى عندى 30سنه حقيقى انا كنت طفله وماكنتش مركزه قوى بس اللى مش ممكن اتشكك فيه ايد الرب اللى اتمدت وانقذت حياة اخويا مينا كان اصغر منى بسنه ونص وكنت انا وهو واختى الكبيره فى اﻷجتماع يوم الأربعاء وكان عيد اﻷضحى وشاب من الشباب الصغيرين معاه عجله واخذ مينا ورأه وخرجوا من الكنيسة وقت اﻷجتماع وانا واختى كنا بنحضر الخدمه وحصلت الحادثه…حادثة موت … دخلوا علينا فى اﻷجتماع وقالوا مينا وإبراهيم فى حادثه سوزى يعقوب كان حاضره من القاهره معانا اﻷجتماع واخدته بالعربيه وحد راح جاب ماما وماما ولفوا به فى السويس مافيش مستشفى راضيه تدخله لكن …عناية الرب حفظت أخى. أخذناه بعربية أحد الخدام واخويا غرقان فى دمه على القاهره واخويا الأطباء بعد ما اسعفوه وعملوا اﻷشعه قالوا لو فات ساعه هيبقى عدى مرحلة الخطر وممكن يعيش بابا اتصل بجدى فى اﻷسكندريه وقال له تعالوا القاهره وهاتوا كفن مينا على القاهره …. مينا حصله شرخ فى ألجمجمة والعصارة الصفراويه اللى حول المخ نزلت من أذنه ده اللى طلع فى الاشعة المقطعيه وقتها كان نادر وباقى المجموعه يصلوا معانا لمينا بعد ما فاتت الساعة ومينا فاق وقدر يتكلم قال وانا على السرير وبدخل جوه اﻷنبوبه (اﻷشعه المقطعيه) فى ايدتين مسكوا رأسى وقفلوها على بعض هللويا اخي اتجوز السنة اللى فاتت وزوجته هتجيب بنت كمان شهرين الرب صالح. ده اختبار حى فرق فى حياتنا شئ ملموس عشناه غير كتير من احسانات الرب وجوده وخيره اللى عشنا فيه من وقت ما عرفنا الرب وليومنا ده اللى فى شهر مارس 2014 شهر اﻷخترقات العظيمه اللى الله بيعملها فى حياتى عايزه اشهد ان الرب شجعنى من اكتر من شهرين تقريبا انى اتابع عظات الخدمه على التليفون مسجله ومباشره احيانا ومن وقت ما بدات أسمع والرب عمال يفتح عينى على عجائب من شريعته ..من جديد. لكن للرب لمجد الرب شهادة للرب لتشجيعكم من وفت ما الرب شغلنى ووجهنى وشجعنى اتابع خدمتكم وكان عن طربق ان بدأ معايا بالشئ اللى بحبه جزبنى به(اسمع تسبيح خدمتكم)؛ وبعدها بقيت اسمع العظات واجتماع الصلاة وبعض اجتماعات الدراسه الرب عمال يفهمنى حاجات كنت معميه عنها عمر بحاله حياتى شاعره فيها بفرق فرق فى صﻻتى ويومى من وقت ما ادركت إنه”قد أكمل”؛ ومن وقت بقيت كل ما اشعر بهجمات هلى حياتى او بيتى او خدمتى “”اعلن -أفتدى على حساب العهد “”؛ بقيت بسمع وارجع اعيد واسمع تانى واقلق في نص الليل اقوم اقرأ الكلمه لحد ما شعرت بحصار الله ليا انهارده بشده وقررت اكتبلكم عشان اللى الله بيعمله معايا القصه اللى جايه تكون قصتى سمعت امبارح اجتماع يوم اﻷثنين مسجل من على اﻷنترنت اللى سماها د.نادر “الشفا”؛ واللى كان بيتكلم فيها عن المعجزات واللى يمكن سمعتها قبل كده بس نورت بشعاع اخترقنى معنى كفر ناحوم–كفر المحبه. لما قلقت من نومى وفتحت الكتاب اقرا وعد ليوم الجديد كان فى مرقس 3 عن الغفران ولقيت عينى وقعت على اول اصحاح فى الصفحه اللى قدمها على كفر ناحوم وكنت محتاجه اعمل زى ما د.نادر كان بيقول “محتاجين تصدقونى “ﻷنه كان بيوعظ ومحدش باصص فى كتابه ﻷن نور مقطوع الله انهارده نور هو بنوره عنين جسدى وقلبى وذهنى وبدأت أقرا اﻷصحاحات من 1الى 6 واكتب فى كتابى المقدس المعانى اللى الله سمعهانى فى كلام الاجتماع اللى كان بيقوله د.نادر بالروح القدوس روح الحكمه والاعلان بالمسحة اللى على لسانه وعلى الخدمه اللى الله أأتمنه عليها الرب حقيقى صالح.

Print your tickets